Utstillingsinfo
- Periode14.03.09 - 29.03.09
- StedLarvik Kunlturhus, Bøkeskogen, Larvik
Man is a mirror. He reflects reality as well as himself.
All our senses are nothing more than mirrors
that echo the world in such a way as to feed the mind
and allow man to reflect upon that world.
Dreams as well as meditations are based on conscious
and unconscious qualities of reflected perceptions.
Ernst Haas
Fotografiene jeg tar viser våre omgivelser speilet, reflektert og aldri direkte. Refleksjoner fletter omgivelsene sammen til en annen dimensjon, en slags multidimensjon. Mennesker blir som transparente skikkelser mer enn fysiske individer. I stedet for portretter blir de noe utenfor seg selv; representasjoner, eksempler, speilbilder av oss og vår verden. Vi kan oppleve at vi eksisterer og responderer gjennom våre medmennesker og omgivelser. Hva og hvem som er hvor, er borte; virkelighetens logikk oppløses.
Vi får her et narrativt bilde av hverdagslivet fra storbyer der mange mennesker møtes og lever parallelle liv. Kameraet blir et tolkningsverktøy som fanger en parallell virkelighet. En verden som er der rett foran øynene våre, men som vi nesten aldri ser fordi vi ikke virkelig ser. Kanskje fordi vi er for opptatt med den andre, tilsynelatende mer virkelige verden eller kanskje med mer introverte sysler og tanker hver for oss.
Men, det er viktig å poengtere at disse fotografiene ikke er manipulert, dobbelt eksponert eller iscenesatt. De er ikke på noen måte bearbeidet videre formalt sett. Denne tilnærmingen og teknikken underbygger ønsket om å fokusere på det spontane livet rundt oss. Det markerer nærheten til de øyeblikk som møter oss i omgang med andre mennesker i byer, på offentlige steder og travle gater.
Videre kan den urbane, maskinelle storbykonstruksjonen vises som mange fasettert og oppleves som visuell vakker. Det mange fasetterte kan gjenspeile kompleksiteten i individsammensetningen blant mennesker i storbyer eller menneskets sinn.
For å kunne fange opp situasjoner slik de oppstår, er alle fotografiene og videoklippene tatt med et lite digitalt kompaktkamera. Det er flere grunner til at nettopp dette benyttes fremfor et større kamera. Det er mindre synlig, og unngår oppmerksomhet fra omgivelsene. Jeg får mulighet til alltid å ha kameraet tilgjengelig, og opplever med dette fleksibilitet. Samtidig understreker denne typen kamera at bildene ikke er arrangerte, men er spontane fotografier av det som oppstår her og nå. Lys og skygge, mennesker og omgivelser smelter sammen i refleksive flater som bare varer noen få sekunder eller mindre. Da fanges flerdimensjonale øyeblikk. Øyeblikk som aldri igjen kan gjenskapes. Det gjelder å alltid være parat. Dette er også grunnen til at sted, klokkeslett, dag og dato er med som en del av tittelen på bildene. Flyktigheten trigger fantasien og utgjør en viktig del av det narrative, og strekker seg med dette videre utover det visuelle.
Livet er ofte fylt av kontraster. I mine reiser og min søken etter det flerdimensjonale livet, er kontrasten mellom det positive og suksessfulle mot det vanskelige og konfronterende noe jeg er opptatt av. Jeg har derfor delt bildene inn i to serier; Refleksjoner av et godt liv og Urbane Refleksjoner. Jeg vil her trekke frem to eksempler. Chinese Warrior er et eksempel på en positiv skildring av dagens integrering og multikultur. Fotografiet viser en kinesisk mann som går ut gjennom døren fra en kinesisk restaurant i Amsterdam. Vi ser han har en doggybag i hånden, og han passerer en representasjon av en tradisjonell kinesisk kriger. Det sandblåste motivet i glasset blir et symbol for hans medfødte kulturarv, og det oppstår et kort møte mellom fortid og nåtid.
I sterk kontrast til dette bildet har vi Mirage Der ser vi en tynn og hengslete mann som sitter med et pappkrus og ber om slanter i Oslos paradegate. Han reflekteres i vinduet til en burgerrestaurant, et sted som for mange tilbyr rask mat som de kanskje gjerne unngår, men som for han fremstår som en fristelse han sjeldent eller aldri har råd til.
Jeg bestreber meg på å få med meg så mange aspekter fra byen som mulig. Mine serier har med denne uendeligheten av muligheter, utvilsomt et potensial i seg til å vokse i antall. Styrken i uttrykket kan selvfølgelig også til enhver tid perfeksjoneres, når vi vet at urbanitetens organiske og mekaniske samspill er i stadige endring. Nysgjerrighet på livets mange muligheter er mitt verktøy og drivkraft når jeg skal fange øyeblikk. Betrakteren kan så arbeide seg inn og tolke mine fotografier med sitt liv som bakteppe.
Morning Paper, Oslo 10.18 Tuesday 08.07.08
Janniche Dyrø
umanipulert refleksjonsfotografi
Chinese Warrior, Amsterdam 15.35 Tuesday 18.03.08
Janniche Dyrø
umanipulert refleksjonsfotografi
Bikeride, Amsterdam 14.11 Friday 21.03.08
Janniche Dyrø
umanipulert refleksjonsfotografi
Look Mama, Oslo 12.11 Saturday 11.10.08
Janniche Dyrø
umanipulert refleksjonsfotografi
Mirage, Oslo 12.32 Saturday 11.10.08
Janniche Dyrø
umanipulert refleksjonsfotografi